Een goedkopere optie als je met de trein naar Parijs wilt, is om niet rechtstreeks met de Eurostar, voorheen Thalys, te gaan, maar deels met de intercity van de NS naar Brussel en deels met de Eurostar (van station Brussel Zuid tot Parijs – Gare du Nord).
Dat is namelijk in veel gevallen een goedkopere optie, zeker als je op redelijk kort termijn naar Parijs wilt.
Met de NS intercity naar Brussel Zuid (Midi)
Ik heb het in september ’23 uitgeprobeerd en deel graag mijn ervaring. Ik reis overigens meestal eerste klas naar Parijs, want tijdens het boeken zie ik vaak opties waarbij eerste klas niet heel veel duurder is dan de tweede klas. Dan vind ik eerste klas toch echt een stuk comfortabeler reizen.
Nu heb ik dat dus ook gedaan. Het voordeel is dat ik vanaf huis met de stoptrein ook automatisch eerste klas kan reizen naar Amsterdam. Heerlijk!
Ik heb niet het reisadvies van de NS opgevolgd, maar heb een trein eerder vanaf huis genomen. Let daar goed op, want het is vrijwel altijd heel krap qua overstaptijd en de internationale treinen zijn lang. Dus als je op het goede perron bent, moet je vaak nog een stuk lopen. Die tijdsdruk vind ik niet relaxed. Bovendien valt er ook wel eens een trein uit en daarom neem ik liever minstens een trein eerder.
Ik was dus ruim op tijd op Amsterdam Centraal en had een half uur om over te stappen. Ik kon nog even naar het toilet en een koffie kopen.
Waar moet je instappen?
De meeste treinen naar Brussel en Parijs vertrekken van perron 15, maar uiteraard hoeft dat niet altijd zo te zijn. Kijk dus op de borden op het station of in de app vanaf welk perron je trein vertrekt.
Als je op het juiste perron bent en je kijkt op het treinbord met reisinformatie (zie de foto hieronder), dan zie je daaronder aangegeven waar de eerste en tweede klasse zich bevindt in de NS intercity naar Brussel. Op het perron vind je overal bordjes met letters. Zie de 2e foto hieronder. Zo wist ik dat ik ongeveer bij bordje B of F moest staan voor de eerste klasse. Dat is echt heel handig!
Ik had een Early Bird ticket voor de intercity naar Brussel. De goedkoopste optie die je nog tot enkele dagen voor vertrek kunt kopen. Je moet dan wel precies die intercity nemen die je geboekt hebt. Je kunt ook kiezen voor een flex ticket, waarmee je zelf kunt kiezen welke intercity je die dag neemt.
Let op! Als je op de NS website zoekt bij tickets, en je zoekt vanaf jouw eigen beginstation (waar dan ook en als bestemming Parijs) dan vind je zowel rechtstreekse opties naar Parijs, of opties met overstappen. Dat betreft dan vaak de NS intercity naar Brussel en is meestal automatisch een Early Bird ticket. Het laatste deel tussen Brussel en Parijs reis je dan wel met de Eurostar.
De intercity naar Brussel is gewoon een Nederlandse sneltrein. Vrij oud zelfs waar ik in zat, maar er komen nieuwe treinen aan als ik het goed begrepen heb.
De NS intercity naar Brussel, mijn ervaring
In de eerste klas van de NS intercity naar Brussel heb je ruime zitplaatsen en je hebt ook stoelen waar je als individuele reiziger alleen kunt zitten. Net als in de Eurostar in de eerste klasse vind je rechts twee stoelen naast elkaar en links slechts 1 stoel. Als je even goed oplet kun je een zitplaats nemen met een stopcontact boven je hoofd. Want je mag in de intercity zelf kiezen waar je gaat zitten, als je maar rekening houdt met eerste of tweede klasse.
Mijn rolkoffertje (formaat handbagage) kon ruim in het rek boven mijn hoofd. Heb je een grote koffer mee, dan moet je die stallen in de speciale ruimtes voor koffers buiten elke coupé.
Je hoeft geen tickets te laten zien als je instapt. Onderweg komt de conducteur je kaartje controleren. Dat kan gewoon via je telefoon. Via de mail die je van de NS international krijgt, kun je eenvoudig je tickets in de app overzetten (op de button klikken in de mail en voilà). Download wel eerst de app van NS internationaal.
De IC naar Brussel stopt vaker op tussenstations dan de Eurostar. Je bent dus wat langer onderweg. Bovendien moet je nog overstappen op Brussel Zuid (Midi). Dus al met al kost de reis naar Parijs meer tijd dan bij een rechtstreekse trein.
Stations waar gestopt wordt:
- Schiphol Airport
- Rotterdam Centraal
- Breda
- Noorderkempen
- Antwerpen Centraal
- Antwerpen Berghem
- Mechelen
- Brussel Zaventem (luchthaven)
- Brussel Noord
- Brussel Centraal
- Brussel Zuid/Midi ( eindstation, hier overstappen op Eurostar.
In Breda sta je langer stil, zo’n 8 minuten. Daar verplaatst de machinist zich naar de andere kant van de trein. Als je weer vertrekt vanaf Breda rijd je dus ineens de andere kant op!
Je hebt helaas geen WiFi op dit moment in de intercity van en naar Brussel.
De eerste klasse was heerlijk rustig. Het is geen moment druk geweest en er waren nog veel stoelen onbezet. Ik vind dat prettig reizen. Ik had de trein van 09:28 uur vanuit Amsterdam Centraal en ik reisde op een dinsdag.
Overstappen op Brussel Zuid/Midi
Let wel op, want je moet er pas uit op het vierde station in Brussel! Dat laatste stuk duurt dus relatief lang met korte ritje en veel stops.
Bij andere reviews las ik een paar keer dat het een doolhof is op station Brussel Zuid/Midi en dat het slecht aangegeven staat. Dat vond ik wat overdreven. Het is wel een heel druk station en dat kan even overweldigend zijn.
Maar in het midden van het station vind je borden met bestemming en vanaf waar de trein vertrekt. In mijn geval vanaf perron 5. Dan loop je naar het internationale deel van het perron. Het valt meteen op, want het lijkt een beetje alsof je bij de wachtruimtes op een luchthaven bent. Hier vind je alle internationale vertrekken (perron 1 t/m 6). Gewoon de borden volgen. Voor perron 5 moest ik met de roltrap omhoog. Daarna moet je even goed opletten aan welke kant je moet zijn. Maar er staan ook medewerkers om te helpen.
Tot mijn verrassing stond 20 minuten voor vertrek de Eurostar al klaar. Ik hoefde niet te wachten op de Eurostar uit Amsterdam (die stopt maar kort), dit was een verbinding tussen Brussel en Parijs.
Op dit station kijk je op de borden die vast op het perron staan, waar je moet instappen. Zie de foto hieronder.
Daarna volg je de A of B borden met cijfers erachter op het perron. Zo weet je waar je moet zijn. Het klopt niet altijd helemaal, dus kijk ook goed op je ticket in welk rijtuig je plaats moet nemen. Dat staat daar altijd op en het nummer staat ook bij elk rijtuig van de Eurostar.
Vanaf Brussel Zuid/Midi rijdt de Eurostar in ongeveer 5 kwartier rechtstreeks naar Parijs en kun je uitstappen op station Gare du Nord.
Heb je wat langer de tijd tijdens je overstap in Brussel?
Er zijn veel winkeltjes op het station te vinden. Vooral in zijpaden en achter de grote hal. Er is ook een grote supermarkt en er zijn enkele eenvoudige restaurantjes.
Er lopen op dit station veel reizigers, maar als je naar de winkeltjes loopt, is het een stuk rustiger. Let wel goed op zakkenrollers! Ik reisde alleen en ik vond het prima te doen. Gewoon een beetje opletten en je spullen goed bij je houden.
Let op! Ga wel op tijd naar je perron (ongeveer 15 minuten van tevoren), want ook hier kan het zijn dat je een stuk moet lopen om bij het juiste rijtuig te komen om verder te reizen. Het kan zijn dat je bij het instappen je ticket moet laten zien. Zo controleren ze of je wel in de juiste wagon stapt.
Conclusie
Het is voordeliger om zo te reizen. De reis op zich vond ik ook best relaxed met de NS intercity naar Brussel. Zeker omdat ik eerste klas zat. De tweede klas is echt een stuk drukker, maar uiteraard wel goedkoper.
Het kost wel meer tijd en daar moet je echt rekening mee houden. Maar als je de reis al als een begin ziet van je stedentrip naar Parijs en daar iets gezelligs van maakt, dan is het prima te doen. Ik was alleen naar Parijs en heb me ook niet verveeld. Je stelt je in op de reistijd en het overstappen.
Wel merkte ik dat ik toch wat vermoeider was na deze heenreis dan als ik een rechtstreekse treinverbinding heb. Maar als het zoveel scheelt in kosten, zou ik het een volgende keer toch weer doen.
Koop hier je trein tickets naar Parijs
(kies het aantal personen en je reisdoel, daarna kun je een dag kiezen en krijg je allerlei opties inclusief tarief, zowel rechtstreekse treinreizen als treinreizen waarbij je het eerste deel met de NS international reist en daarna met de Eurostar (Thalys).
Lees ook: Een hotel in de buurt van Gare du Nord, is dit handig?