Let op. Vanaf 1 januari 2025 gelden er nieuwe tarieven en is er een nieuw ticketsysteem in Parijs.
Het kopen van tickets is makkelijker, omdat er niet meer gewerkt wordt met zones. Echter, de prijs voor een ticket op een kort ritje is duurder geworden.
Kies een onderwerp:
Zie voor tickets, abonnementen en andere kaartjes voor het openbaar vervoer de rubriek Tickets openbaar vervoer
Hoe werkt het openbaar vervoer van Parijs
Het openbaar vervoer in Parijs bestaat uit metro/RER-trein, bus en tram. Op straat kun je een metrostation herkennen aan een bord met een M, ‘METRO’ of ‘Metropolitain’. De RER-stations zijn te herkennen aan het bord met de ‘R’, de tramhaltes met een ‘T’ en de bushaltes met de naam van de halte en het nummer van de lijn. Verder rijden er circa 15.000 taxi’s door Parijs.
Veel informatie over kaartjes en prijzen vind je op de site van de RATP, de Parijse vervoermaatschappij.
Routeplanners en kaarten openbaar vervoer Parijs
Gratis is de goede app van de RATP voor toeristen in Parijs: Next Stop Paris, ook in het Nederlands beschikbaar. Geschikt voor iOS en Android.
Op de routeplanner van de RATP kun je alvast uitzoeken welke metro je moet nemen. Links naar overzichten van alle lijnen van de RATP vind je hier.
Beperkte mobiliteit / gehandicapt in het OV van Parijs
Zeker na de Olympische Spelen zijn er nog meer voorzieningen gerealiseerd voor mensen met een lichamelijke beperking. Steeds meer stations hebben specifieke voorzieningen.
Een compleet overzicht van de voorzieningen op stations is hier te vinden.
Goed om de volgende woorden in het Frans te weten:
- Lift = Ascenseur
- Gelijkvloers = Plain-pied
- Roltrap = Escalator
- Trap = Escaliers
Voor mensen met een visuele beperking zijn er echter nog weinig voorzieningen op de stations in Parijs. In 2024 is er wel een beleid aangekondigd waardoor in 2028 alle stations voorzieningen moeten hebben voor mensen met een visuele beperking.
Overigens komt er in deze periode ook een herziening op een aantal stations voor de trappen. Deze krijgen diverse aanpassingen.
Metro en RER in Parijs
Nieuw metro-ticketsysteem in 2025 in Parijs!
Vanaf 1 januari 2025 is er een compleet nieuw ticketsysteem geïntroduceerd in Parijs voor het openbaar vervoer. Dit zijn de belangrijkste veranderingen:
- Je kunt geen papieren tickets meer kopen (nog wel geldig tot 31 december 2025)
- Er zijn slechts enkele voordeelpassen die je kunt kopen.
- De Navigo Easy Pas vervangt de losse kaartjes. Je kunt de tickets op je telefoon of op een pasje uploaden.
- De prijs voor ritten binnen Parijs is verhoogd.
- De tarieven voor verschillende zones is verdwenen. Je kunt met hetzelfde kaartje ook naar buiten Parijs reizen (denk aan Versailles, Disneyland of je hotel/B&B ergens in de regio île-de-France.
Hier vind je alle info over OV-tickets in Parijs vanaf 1 januari 2025.
Hier vind je onze uitleg over de Navigo Easy pas.
Uitleg over de metro van Parijs
Het vervoermiddel in Parijs bij uitstek is de metro. Met de zestien stadslijnen (metro) en vijf regionale treinlijnen (RER-A t/m E) kom je overal in de stad en daarbuiten. Metro en RER rijden van 5.30 tot circa 1.15 uur, op vrijdag en zaterdag ongeveer een uur later.
Hoe werkt de metro van Parijs?
Zoek voor je een rit gaat maken op de plattegrond uit welke metrolijn je moet hebben. Alle lijnen hebben een kleur en een nummer. In het metrostation voer je je ticket (pasje of mobiel) door het toegangspoortje of hou je je pas voor het elektronische oog, waarna je door het hekje loopt.
Vervolgens zoek je op de metrolijn die je op de muur ziet hangen de naam van het eindpunt van je lijn om ervoor te zorgen dat je de goede richting op gaat.
Ga je bijvoorbeeld van Montparnasse-Bienvenue naar het Gare du Nord, dan moet je met lijn 4, eindpunt Porte de Clignancourt. Die naam volg je via de borden (‘direction: Porte de Clignancourt’) tot je bij het perron komt waar je trein vertrekt. Op het perron is op een elektronisch bord aangegeven wanneer de eerstvolgende trein verwacht wordt.
Ben je op het station van je bestemming aangekomen, dan volg je de blauwe borden ‘Sortie’ voor de uitgang. Kijk daarna op het ‘Plan du quartier’ aan de wand. Dat is een plattegrond van de buurt rond de metro-uitgang. Vaak heb je keus uit verschillende uitgangen. Kies de uitgang die je het beste lijkt, bijvoorbeeld die van een bepaalde bezienswaardigheid.
Met Google Maps op je telefoon kun je ook prima je route bepalen met het openbaar vervoer in Parijs.
Overstappen
Wil je overstappen op een andere metrolijn, volg dan de borden met het nummer van de metrolijn die je moet hebben. Volg dan weer de borden ‘Direction’ met de naam van de eindbestemming van de lijn.
Je kunt ondergronds met hetzelfde ticket onbeperkt overstappen (binnen 90 minuten), maar ben je eenmaal het metrostation uit, dan moet je voor de volgende rit een nieuw ticket gebruiken.
Op sommige stations moet je flinke stukken lopen voor je bij het goede perron bent. Dat is met name het geval in de stations Montparnasse-Bienvenuë, Châtelet-Les Halles, Etoile, Gare du Nord en Bastille. Vooral in het spitsuur is het handig die stations te vermijden.
RER van Parijs
De RER-lijnen zijn forensentreinen tussen het centrum van Parijs en de banlieue (de streek rond Parijs). Ze hebben minder stopplaatsen en zijn daardoor een stuk sneller dan de gewone stadsmetro. Wel is het soms lastiger te vinden waar je trein vertrekt en of je op het goede perron staat. De bewegwijzering is niet zo goed als in de stadsmetro.
Je kunt met de trein reizen in Parijs endaarbuiten (hele regio Île-de-France) met hetzelfde kaartje als dat je in de metro (hebt) gebruikt.
Bus nemen in Parijs
Wie meer van Parijs wil zien, neemt de bus in plaats van de metro. Alleen als het regent is de bus in het nadeel, maar als het droog en licht is, zie je in de bus heel Parijs aan je voorbijtrekken. Verder is de bus erg geschikt om uit te rusten als je moe bent. Je blijft gewoon zitten en ziet toch veel van Parijs. Alleen in het spitsuur komt er niets van naar buiten kijken, dan zitten de bussen stampvol.
Let op: we raden het reizen met de bus eigenlijk niet aan als het om het centrum van Parijs gaat. Je zult veel vast staan en er dit kost veel tijd ten opzichte van de metro. Tenzij je dat helemaal niet erg vindt natuurlijk.
Voor het reizen met de bus en de tram kun je online een goedkoper kaartje kopen. Koop je het in de bus of tram zelf, betaal je hetzelfde tarief als een ticket voor de metro en trein.
De uitgang is middenin of achterin. Als je overstapt moet je je ticket opnieuw registrereren. In de bus is met een elektronisch bord aangegeven wat het eindpunt is en de naam van de volgende halte. Wil je uitstappen bij de eerstvolgende halte, druk dan op de rode knop aan een van de stangen. In de bus hangt een scherm waarop je kunt zien bij welke halte je bent en hoe laat. Ook wordt steeds de volgende halte aangegeven.
Er zijn circa 59 busroutes. De bus rijdt van 5.30 uur tot ongeveer half één ’s nachts. Sommige bussen stoppen al om 20.30 uur. De meeste bussen rijden op vrijdag en zaterdag tot ongeveer 2 uur ’s nachts. Steeds meer haltes hebben een elektronisch informatiesysteem dat aangeeft wanneer de volgende bus verwacht wordt. Op elke halte staat het nummer en de route van de lijn. Bussen die in Parijs rijden hebben een nummer van twee cijfers, bussen naar de buitenwijken een nummer van drie cijfers.
Noctilien (nachtbus Parijs)
Tussen 0.30 en 5.30 uur rijden er nachtbussen, de Noctiliens. Er zijn 42 lijnen in het gebied van Ile-de-France (dus inclusief Parijs). Ze verbinden de vier stations plus talrijke plaatsen waar het ‘s nachts druk is, waaronder de Champs-Elysées, Saint-Germain-des-Prés, de Bastille, République, Pigalle en Place de Clichy.
Bekijk hier de meest actuele info over de nachtbussen in en rond Parijs.
Mooie busroutes in Parijs
Een aantal bussen rijdt mooie routes*, bijvoorbeeld:
- 21 – Gare St-Lazare (8e arr.) naar Porte de Gentilly (13e arr.) v.v.: Quartier Latin, Rue de Rivoli, Opéra
- 24 – Gare St-Lazare (8e arr.) naar Ecole vétérinaire (buiten Parijs) v.v.: rijdt praktisch langs de Seine
- 28 – Gare Saint-Lazare (9e arr.) naar Porte d’Orléans (14e arr.) v.v.: Ecole Militaire, Assemblée nationale, Seine, Grand Palais, Champs-Elysées
- 29 – Gare St-Lazare (8e arr.) naar Porte de Montempoivre (12e): Bastille en Marais
- 63 – Gare de Lyon (12e arr.) naar Porte de la Muette (16e arr.) v.v.: Seine, Quartier Latin, Quai d’Orsay, Trocadéro
- 38 – Gare du Nord (18e arr.) naar Porte d’Orléans (14e arr/) v.v.: Quartier Latin, Seine, Notre Dame
- 67 – Pigalle (9e arr.) naar Porte de Gentilly (13e arr.) v.v. door de wijk Saint Georges (9e arr.) Palais Royal, langs het Ile de la Cité en het Ile Saint-Louis, Jardin des Plantes, de Mosquée en de Gobelins-buurt
- 69 – Champ de Mars (7e arr.) naar Gambetta (20e arr.) v.v.: Eiffeltoren, St-Germain-des-Prés, Louvre, Père Lachaise, Belville
- 72 – Hôtel de Ville (4e arr.) naar Parc de St-Cloud (buiten Parijs) v.v.: bijna helemaal langs de Seine (doe dit in de winter wel in de middag, want in de ochtend kun je door de zon de overkant bijna niet zien)
- 73 – Musée d’Orsay (7e arr.) naar La Garenne-Colombes (buiten Parijs) v.v.: Place de la Concorde, Avenue des Champs-Elysées, La Défense
- 96 – Gare Montparnasse (14e arr.) naar Porte des Lilas (20e arr.) v.v.: Montparnasse, Quartier Latin, Belleville
*Onder voorbehoud van actuele wijzigingen
Tram in Parijs
Inmiddels zijn er 14 tramlijnen in Parijs.
Bekijk hier het overzicht.
Taxi in Parijs
Je kunt een taxi op straat aanhouden of bij een taxistandplaats. Ook kun je er een bestellen via een centraal telefoonnummer of online. De taxiservice van G7 wordt als betrouwbaar ervaren.
Alternatieve taxi’s
Ook rijden er veel Uber en Bold taxi’s in Parijs. Deze zijn goedkoper en vooraf zie je duidelijk de ritprijs. De Bold-taxi’s zijn goed herkenbaar, de Uber niet. Maar bij het bestellen in de Uber-app krijg je te zien welke auto en chauffeur je kunt ophalen op de plaats waar je nu bent. Je ziet ook het kenteken. Dat kan dus eigenlijk niet fout gaan.
Voor de Uber-app moet je wel vooraf een koppeling met een creditcard maken.
Taxi aanhouden in Parijs
Behalve een taxi bellen kun je er ook een aanhouden op straat. Je kunt een vrije taxi herkennen aan het licht op het dak: als het groene licht brandt, is de taxi vrij. Is hij bezet, dan is het licht bovenop rood.
Van een al gereserveerde taxi is het licht op het dak uit. Er zijn drie tariefzones: A, B en C. Je betaalt vooraf een standaard starttarief, meestal variërend tussen de 4 en 7 euro.
tariefsoort | geldig binnen Parijs op: |
A (€1,22/km) | maandag t/m zaterdag 10-17 uur |
B (€1,61/km) | maandag t/m zaterdag 17-10 uur, zondag 7-24 uur, feestdagen 0-24 uur |
C (€1,74/km) | zondag 0-7 uur |
Hier vind je de actuele prijzen voor de taxi in Parijs (ook vanaf de luchthaven).
Gehandicapten in de taxi
Een taxichauffeur mag geen gehandicapte passagier weigeren en ook niets extra’s rekenen voor een rolstoel of een blindengeleidehond. Twee taxibedrijven, G7 Horizon en PMR, hebben speciaal voor gehandicapten ingerichte auto’s of busjes. Passagiers kunnen in hun rolstoel meereizen. De tarieven zijn gelijk aan de gewone taxi, maar reserveren is aan te raden.