Kies een onderwerp:
Zie voor tickets, abonnementen en andere kaartjes voor het openbaar vervoer de rubriek Tickets openbaar vervoer
Hoe werkt het openbaar vervoer van Parijs
Het openbaar vervoer in Parijs bestaat uit metro/RER, bus en tram. Op straat kun je een metrostation herkennen aan een bord met een M, ‘METRO’ of ‘Metropolitain’. De RER-stations zijn te herkennen aan het bord met de ‘R’, de tramhaltes met een ‘T’ en de bushaltes met de naam van de halte en het nummer van de lijn. Verder rijden er circa 15.000 taxi’s door Parijs.
De verschillen tussen metro en RER lees je in deze pdf-brochure.
Veel informatie over kaartjes en prijzen vind je op de site van de RATP, de Parijse vervoermaatschappij (ook gedeeltelijk in het Nederlands).
Routeplanners en kaarten openbaar vervoer Parijs
Gratis is de goede app van de RATP voor toeristen in Parijs: Next Stop Paris, ook in het Nederlands beschikbaar. Geschikt voor iOS en Android.
Op de routeplanner van de RATP kun je alvast uitzoeken welke metro je moet nemen.
Op de interactieve kaart voor metro, bus en tram vind je snel waar je zijn moet en waar je kunt overstappen. Bekijk de handleiding (pdf).
Op deze interactieve kaart vind je alle zones in Parijs en omgeving.
Links naar overzichten van alle lijnen van de RATP vind je hier.
Gehandicapten in het OV
Er zijn maar weinig metrostations waar je met gemak en zonder hulp naar binnen kunt als je in een rolstoel zit: alle stations van metrolijnen 1 en 14, de metrostations Esplanade de la Défense, Barbès-Rochechouart, Gare du Nord (alleen het RER-station) zijn de belangrijkste. Verder zijn de trams T2 en T3 en alle 60 bussen door lage instap goed toegankelijk, evenals de kabeltrein naar de Sacré-Coeur, de CGD-Val en de OrlyVal.
Een overzicht van de mogelijkheden vind je op deze kaart (alleen in het Frans). Meer informatie (in het Frans) op www.infomobi.com.
Metro en RER in Parijs
Nieuw metrosysteem in 2022 in Parijs!
In 2022 worden in ieder geval de tien-ritten metrokaartjes vervangen door oplaadbare Navigo-passen. In de loop van de tijd zullen individuele papieren tickets ook vervangen worden (de losse kaartjes).
Hier vind je onze volledige uitleg over de Navigo Easy pas.
Uitleg over de metro van Parijs
Het vervoermiddel in Parijs bij uitstek is de metro. Met de zestien stadslijnen (metro) en vijf regionale lijnen (RER-A t/m E) kom je overal in de stad en daarbuiten. Metro en RER rijden van 5.30 tot circa 1.15 uur, op vrijdag en zaterdag ongeveer een uur later. Haal een gratis metro-plattegrond bij het metrostation. Handig formaat en gemakkelijk om op te zoeken welke lijn je moet nemen. Je kunt de plattegrond op zakformaat downloaden of interactief.
Hoe werkt de Metro van Parijs?
Zoek voor je een rit gaat maken op de plattegrond uit welke metrolijn je moet hebben. Alle lijnen hebben een kleur en een nummer. In het metrostation voer je je ticket door het toegangspoortje of hou je je pas voor het elektronische oog, waarna je door het hekje loopt en (let op!) je kaartje weer meeneemt. Vervolgens zoek je op de metrokaart de naam van het eindpunt van je lijn om ervoor te zorgen dat je de goede richting op gaat. Ga je bijvoorbeeld van Montparnasse-Bienvenuë naar het Gare du Nord, dan moet je met lijn 4, eindpunt Porte de Clignancourt. Die naam volg je via de witte borden met blauwe letters (‘direction: Porte de Clignancourt’) tot je bij het perron komt waar je trein vertrekt. Op het perron is op een elektronisch bord aangegeven wanneer de eerstvolgende trein verwacht wordt.
Ben je op het station van je bestemming aangekomen, dan volg je de blauwe borden ‘Sortie’ voor de uitgang. Kijk daarna op het ‘Plan du quartier’ aan de wand. Dat is een plattegrond van de buurt rond de metro-uitgang. Vaak heb je keus uit verschillende uitgangen. Kies de uitgang die je het beste lijkt. Ook bovengronds staat bij elke metro-uitgang nog een plattegrond waar je je kunt oriënteren.
De RATP heeft een gebruiksaanwijzing gemaakt (in o.a. het Nederlands) voor metro en RER (klik bovenaan op Gebruiksaanwijzing).
Met Google Maps kun je ook prima je route bepalen met het openbaar vervoer in Parijs.
Overstappen
Wil je overstappen op een andere metrolijn, volg dan de borden met het nummer van de metrolijn die je moet hebben. Volg dan weer de borden ‘Direction’ met de naam van de eindbestemming van de lijn.
Je kunt ondergronds met hetzelfde kaartje onbeperkt overstappen, maar ben je eenmaal het metrostation uit, dan moet je voor de volgende rit een nieuw ticket gebruiken. Op sommige stations moet je flinke stukken lopen voor je bij het goede perron bent. Dat is met name het geval in de stations Montparnasse-Bienvenuë, Châtelet-Les Halles, Etoile, Gare du Nord en Bastille. Vooral in het spitsuur is het handig die stations te vermijden.
RER van Parijs
De RER-lijnen zijn forensentreinen tussen het centrum van Parijs en de banlieue (de streek rond Parijs). Ze hebben minder stopplaatsen en zijn daardoor een stuk sneller dan de gewone stadsmetro. Wel is het soms lastiger te vinden waar je trein vertrekt en of je op het goede perron staat. De bewegwijzering is niet zo goed als in de stadsmetro.
Gebruik je de RER alleen binnen Parijs, dan kun je hetzelfde ticket t+ gebruiken als in de stadsmetrolijnen. Ga je verder, dan moet je vanaf de grens van Parijs een apart RER-ticket kopen, een ‘billet Origine-Destination’.
Meer informatie over reizen met de RER buiten Parijs
Bus van Parijs
Wie meer van Parijs wil zien, neemt de bus in plaats van de metro. Alleen als het regent is de bus in het nadeel, maar als het droog en licht is, zie je in de bus heel Parijs aan je voorbijtrekken. Verder is de bus erg geschikt om uit te rusten als je moe bent. Je blijft gewoon zitten en ziet toch veel van Parijs. Alleen in het spitsuur komt er niets van naar buiten kijken, dan zitten de bussen stampvol.
Als de bus er aan komt steek je je hand op als teken dat je mee wilt. Je stapt voor in en steekt je ticket in de stempelautomaat. Heb je een Navigo Découverte, dan houd je hem voor het elektronische oog.
De uitgang is middenin of achterin. Als je overstapt moet je je kaartje opnieuw afstempelen. In de bus is met een elektronisch bord aangegeven wat het eindpunt is en de naam van de volgende halte. Wil je uitstappen bij de eerstvolgende halte, druk dan op de rode knop aan een van de stangen. In de bus hangt een scherm waarop je kunt zien bij welke halte je bent en hoe laat. Ook wordt steeds de volgende halte aangegeven.
Je kunt in de bus bij de chauffeur een los busticket kopen voor 2 euro, maar daarmee kun je niet overstappen op een andere bus of een tram. Stap je uit de bus en wil je daarna weer opnieuw in diezelfde bus terug, dan moet je ook een nieuw ticket gebruiken. Overstappen op dezelfde buslijn kan dus niet, tenzij je een Paris Visite-kaart of een weekabonnement hebt op de Navigo Découverte.
Er zijn circa 59 busroutes. De bus rijdt van 5.30 uur tot ongeveer half één ’s nachts. Sommige bussen stoppen om 20.30 uur. De meeste bussen rijden op vrijdag en zaterdag tot ongeveer 2 uur ’s nachts. Steeds meer haltes hebben een elektronisch informatiesysteem dat aangeeft wanneer de volgende bus verwacht wordt. Op elke halte staat het nummer en de route van de lijn. Bussen die in Parijs rijden hebben een nummer van twee cijfers, bussen naar de buitenwijken een nummer van drie cijfers.
Montmartrobus
De Montmartrobus rijdt het hele jaar door vanaf place Pigalle over de Butte Montmartre naar de Mairie van het 18e arrondissement. Hij doet tijdens de route alle belangrijke punten van Montmartre aan. De kaartjes zijn hetzelfde als in de gewone bus. Erg leuk om heel Montmartre te ontdekken.
Noctilien
Tussen 0.30 en 5.30 uur rijden er nachtbussen, de Noctiliens. Er zijn 42 lijnen in het gebied van Ile-de-France (dus inclusief Parijs). Ze verbinden de vier stations plus talrijke plaatsen waar het ‘s nachts druk is, waaronder de Champs-Elysées, Saint-Germain-des-Prés, de Bastille, République, Pigalle en Place de Clichy. Je betaalt in Parijs (1-2 zones) 1 ticket t+, daarbuiten 1 ticket voor de 2 eerste zones en een extra ticket voor elke volgende zone. Voor 3 zones dus 2 tickets, 3,40 euro. Als je overstapt begint de telling weer opnieuw.
Je kunt de Noctilien gebruiken met dezelfde kaartjes als in metro en dagbus, ook met een abonnement of Paris Visite-kaart, zolang het aantal zones van je abonnement niet wordt overschreden. Voor de nummers van de nachtbussen staat een N. Op de overzichtskaart kun je zien welke routes de bussen rijden.
Traverses
Traverses zijn minibusjes die een rondje rijden door bepaalde buurten, elke dag tot ongeveer 20 uur. Er zijn er drie: La Traverse de Charonne (Gambetta – Porte de Montreuil, 20e arr.), La Traverse Bièvre Montsouris (Place de l’Abbé Georges Henocque – Alésia, 13e en 14e arr.) en La Traverse de Ney-Flandre (18e en 19e arr.). Alle minibusjes zijn toegankelijk voor rolstoelen. De kaartjes zijn hetzelfde als in de gewone bus.
Mooie busroutes in Parijs
Een aantal bussen rijdt mooie routes, bijvoorbeeld:
21 – Gare St-Lazare (8e arr.) naar Porte de Gentilly (13e arr.) v.v.: Quartier Latin, Rue de Rivoli, Opéra
24 – Gare St-Lazare (8e arr.) naar Ecole vétérinaire (buiten Parijs) v.v.: rijdt praktisch langs de Seine
28 – Gare Saint-Lazare (9e arr.) naar Porte d’Orléans (14e arr.) v.v.: Ecole Militaire, Assemblée nationale, Seine, Grand Palais, Champs-Elysées
29 – Gare St-Lazare (8e arr.) naar Porte de Montempoivre (12e): Bastille en Marais
63 – Gare de Lyon (12e arr.) naar Porte de la Muette (16e arr.) v.v.: Seine, Quartier Latin, Quai d’Orsay, Trocadéro
38 – Gare du Nord (18e arr.) naar Porte d’Orléans (14e arr/) v.v.: Quartier Latin, Seine, Notre Dame
67 – Pigalle (9e arr.) naar Porte de Gentilly (13e arr.) v.v. door de wijk Saint Georges (9e arr.) Palais Royal, langs het Ile de la Cité en het Ile Saint-Louis, Jardin des Plantes, de Mosquée en de Gobelins-buurt
69 – Champ de Mars (7e arr.) naar Gambetta (20e arr.) v.v.: Eiffeltoren, St-Germain-des-Prés, Louvre, Père Lachaise, Belville
72 – Hôtel de Ville (4e arr.) naar Parc de St-Cloud (buiten Parijs) v.v.: bijna helemaal langs de Seine (doe dit in de winter wel in de middag, want in de ochtend kun je door de zon de overkant bijna niet zien)
73 – Musée d’Orsay (7e arr.) naar La Garenne-Colombes (buiten Parijs) v.v.: Place de la Concorde, Avenue des Champs-Elysées, La Défense
96 – Gare Montparnasse (14e arr.) naar Porte des Lilas (20e arr.) v.v.: Montparnasse, Quartier Latin, Belleville
Busboekje Parijs
Reis je veel met de bus, dan is een busboekje erg handig, bijvoorbeld Le Bus, Répertoire des 99 lignes of Guide des autobus parisiens. Hierin staan plattegronden van de routes van alle buslijnen heel duidelijk aangegeven. Je kunt het bij kiosken en stations in Parijs kopen. Handig voor het reizen met de bus is ook het gebruik van de app van de RATP.
Tram in Parijs
Sinds december 2006 rijdt er een nieuwe ’tramway’ T3 aan de zuidkant van Parijs over de ‘boulevards des Maréchaux’ tussen de Pont du Garigliano in het 15e arrondissement en de Porte d’Ivry in het 13e. Deze tramlijn is eind 2012 doorgetrokken langs de oostkant van Parijs tot aan Porte de la Chapelle.
De T3 rijdt binnen het gebied van de boulevard Périphérique. Ook als toerist kun je er dus prima gebruik van maken, want het is een goede manier om van de ene kant van Parijs naar de andere te komen. Vanaf de haltes van de T3 kun je namelijk makkelijk overstappen op een bus- of metrolijn die in noordelijke of westelijke richting het centrum van Parijs in gaat. Daarmee kan je het drukke overstappen in de metro ontwijken.
De T3 heeft rond 40 stations en van begin tot eind (22 km) reis je in 50-60 minuten. De tram gaat ongeveer om 5 uur rijden en zijn laatste rit is om ongeveer 1.00 uur, vrijdag en zaterdag tot circa 2 uur ’s nachts.
Taxi in Parijs
Je kunt een taxi op straat aanhouden of bij een taxistandplaats. Ook kun je er een bestellen via een centraal telefoonnummer: 01 45 30 30 30. Je kunt dan een arrondissement kiezen en daarin de dichtstbijzijnde taxistandplaats. De chauffeur neemt op en vraagt waar hij je kan ophalen. Let op: de teller staat aan vanaf het moment dat de taxi vertrekt van de standplaats. Als die standplaats geen gehoor geeft, word je doorgeschakeld naar een volgende.
Motortaxi’s mogen alleen passagiers vervoeren die van tevoren geboekt hebben.
Standplaatsen van de taxi
Bij toeristische bezienswaardigheden zoals de Eiffeltoren en de Champs-Elysées zijn 28 grote taxistandplaatsen met praatpalen, waar 24 uur per dag taxi’s staan. In de wijken zijn nog eens 90 standplaatsen, vaak in de buurt van een metrostation. Verder zijn er nog 316 standplaatsen bij hotels, ziekenhuizen en theaters. In deze lijst kun je zien waar de taxistandplaatsen zijn.
Taxi aanhouden in Parijs
Behalve een taxi bellen kun je er ook een aanhouden op straat. Je kunt een vrije taxi herkennen aan het licht op het dak: als het groene licht brandt, is de taxi vrij. Is hij bezet, dan is het licht bovenop rood. Van een al gereserveerde taxi is het licht op het dak uit. Bij een geregistreerde taxi staat bovenop ‘Taxi Parisien’. De drie oranje lichtjes en letters onderaan geven het tarief aan dat op dat moment geldig is:
tariefsoort | geldig binnen Parijs op: |
A (€1,09/km) | maandag t/m zaterdag 10-17 uur |
B (€1,38/km) | maandag t/m zaterdag 17-10 uur, zondag 7-24 uur, feestdagen 0-24 uur |
C (€1,61/km) | zondag 0-7 uur |
Hier vind je de actuele prijzen voor de taxi in Parijs (ook vanaf de luchthaven).
Nieuw is een taxi zoeken via een App, bijvoorbeeld via https://taxibeat.com. Je zoekt een geschikte taxi (je kiest op beoordelingen, soort auto, naam van de chauffeur), bestelt hem, en je ziet de taxi op je smartphone naar je toekomen. Ook Uber heeft zo’n dienst. Met de app Paris Taxis kun je een taxi bestellen die in de buurt rijdt of bij een standplaats staat.
Tarieven Taxi
Het starttarief is 4,10 euro (2020) op het moment dat je instapt bij een taxistandplaats. Bestel je een taxi voor direct, dan kost dat 4 euro extra. Heb je een taxi gebeld die je op een bepaalde tijd komt afhalen, dan kost dat ook euro extra (7 euro). Het minimumbedrag van een rit is 7,10 euro. Het tarief per kilometer varieert afhankelijk van het tijdstip van 1,06 tot 1,58 euro. Voor een vijfde persoon en volgende persoon betaal je 4 euro extra en voor een tweede koffer of meer betaal je ook een ‘supplément’ van een euro per koffer, evenals voor bagage die veel plaats inneemt. Een rolstoel meenemen kost niets. Bij het afrekenen is een gespecificeerd ontvangstbewijs verplicht. Een grote fooi geven is niet nodig, afronden is genoeg.
Gehandicapten in de taxi
Een taxichauffeur mag geen gehandicapte passagier weigeren en ook niets extra’s rekenen voor een rolstoel of een blindengeleidehond. Twee taxibedrijven, G7 Horizon en PMR, hebben speciaal voor gehandicapten ingerichte auto’s of busjes. Passagiers kunnen in hun rolstoel meereizen. De tarieven zijn gelijk aan de gewone taxi, maar reserveren is aan te raden.